[MCLPress] FW: Lancering weerballon Eos1 op 21 april 2020

Karel Cornelis karel at cornelis.org
Tue Mar 3 14:01:12 CST 2020

From: Patrick VANOUPLINES <Patrick.Vanouplines at vub.be>
Sent: Tuesday, 3 March 2020 20:09
To: Karel Cornelis <karel at cornelis.org>
Subject: Lancering weerballon Eos1 op 21 april 2020

Beste Karel,

Eindelijk is het zo ver: "mijn" weerballon wordt gelanceerd op 21 april (2020). Er zijn twee reservedatums (voor het geval het weer de lancering in april te veel zou bemoeilijken): 5 mei en 7 mei. De lancering gebeurt rond de middag vanop het KMI, met een ballon en waterstofgas van het KMI, maar met een eigen payload. Ik geef de naam Eos1 aan deze weerballon.

Het project heeft een tijdje stilgelegen, maar door een samenwerking met het Atheneum van Beveren komt er terug leven in de zaak :-)

Qua zenders zullen ook nog meegaan een Sigfox en een LoRa-module. Deze zullen getraceerd worden door Belgische zendamateurs. Eos1 heeft een HABduino aan boord die ook informatie uitzendt. Die kunnen jullie misschien ontvangen. Ik zal een speciale QSL-kaart maken voor wie mij een voldoende gedetailleerd ontvangstrapport toestuurt.

De informatie op de webpagina http://homepages.vub.ac.be/~pvouplin/Eos1/Eos1.html is voor diegenen die de sonde willen ontvangen, en de informatie decoderen. Het zendprotocol is niet dat van de gewone KMI-sondes, maar een protocol dat compatibel is met het Engelse HABduino-protocol. Herinner jullie de uitgebreide beschrijving in drie artikels in CQ-QSO. Je kan ze nog altijd downloaden:
http://www.pe2bz.nl/hamradio/index.php?page=artikelenreeks-radiosondes-van-patrick-vanoulines

Hopelijk lanceer ik op 21 april. Maar het kan ook 5 of 7 mei worden, als het weer te stormachtig is, of als er iets anders misloopt op 21 april. De lancering vindt waarschijnlijk plaats op de middag. Ik hoop dat ik een meer precies tijdstip nog naar jullie kan mailen. Je kan zelf de voorspelde baan checken via http://predict.habhub.org/
(ga naar Ukkel met "Set with map", click en geef bijvoorbeeld 11u UTC in (gaat niet voor historische datums, ook niet van een "minuut geleden") en click op "Run Prediction", want de andere parameters zijn bij benadering juist).

Vragen zal ik graag beantwoorden, maar het is waarschijnlijk nogal druk tot aan de lancering. Er kan dus vertraging op mijn antwoorden zitten.

Hartelijke groeten,
Patrick

 [cid:image002.png at 01D5F19E.DE7712D0]

PATRICK VANOUPLINES
Hoofdbibliothecaris
T   +32 (0)2 629 26 14
T  +32 (0)2 629 26 09]
Pleinlaan 2 - 1050 Brussel - www.vub.be<http://www.vub.be/>

50 JAAR VOORUITKIJKEN                                #WeAreVUB
50 YEARS WITH OUR EYE ON THE FUTURE