[MCLPress] Interesse in speciale call n.a.v. de "blijf in uw kot"?

Egbert Hertsen egbert.hertsen at telenet.be
Sat Apr 11 03:51:07 CDT 2020

Beste UBA MCL leden,

Wie actief is op HF zal het beslist niet ontgaan zijn dat de laatste dagen een flink aantal special event stations actief zijn n.a.v. wat we praktisch de "blijf in uw kot" maatregelen zullen noemen. Vooral in Finland is men heel actief met de reeks OH0STAYHOME t.e.m. OH9STAYHOME roeptekens.
Vanuit een UBA sectie kwam de vraag of zij ook een speciaal roepteken voor deze actie konden aanvragen. Normaal gezien geldt hiervoor een strikte procedure via ON7YD naar het BIPT toe. Op vraag van de UBA heeft het BIPT zich heel soepel opgesteld en onze vraag gunstig geëvalueerd.

Zelf ben ik samen met Marc ON7SS actief als OT20STAYHOME. Intussen zijn ook OT6STAYHOME, OR2STAYHOME en enkele STAYSAFE suffixen vanuit België actief. Het initiatief kent dus bij een aantal actieve secties bijval.
Temeer omdat het BIPT ermee heeft ingestemd dat clubleden van een sectie het roepteken van thuis uit mogen activeren. Dit keer wordt dit ook aan ON2 en ON3 stations toegestaan!

Vanuit MCL ontving ik de vraag of onze UBA sectie ook een speciaal roepteken kon aanvragen. Gelet op de stevige activiteit van onze operatoren ON5WL en ON7LO met OR18MCL ga ik ervan uit dat onze CM zeker geen bezwaar zal hebben om de clubcall ON4MCL te wijzigen in een special event call. Wanneer we kiezen voor enkel eQSL zijn de enige hieraan verbonden kosten de dossierkosten naar het BIPT toe (+/- € 50). Desgevallend gaan we op de eerste vergadering na de lockdown met de pet rond hi.

Ik ben bereid de coördinatie op mij te nemen. Graag zou ik voor maandag 8 uur lokale tijd de roeptekens weten van UBA MCL leden die het speciaal roepteken mee wensen te activeren. Op die manier kan de aanvraag maandagmorgen aan het BIPT worden overgemaakt. Dus wie mee wil activeren, graag call sturen aan egbert.hertsen at telenet.be Ik doe dan het nodige wat de vergunning betreft. Zodra die er is kunnen we dan een dienstrooster opstellen. Wie zich aanmeldt wordt natuurlijk wel gevraagd ook daadwerkelijk op de diverse HF banden actief te zijn in de diverse modes. Ook VHF/UHF & microwave kan.

Wat de speciale call betreft: gaan we voor OS0STAYHOME?

73

Egbert ON4CAS
UBA Penningmeester & HF-Manager